tisdag 16 oktober 2007

Har pluggat IFR-holdings till VOR- & NDB-fyrar

Nu tänkte jag förklara lite hur man gör när man blir klarerad in för holdnings (väntläge). Man kan få en klarering från flygledartornet att göra en holding before approch och detta sker över en fyr. En VOR- eller NDB-fyr.
När man anländer mot fyren så har man kursen med TO-indikering mot fyren, på DMI:n. (Instrumentet nedanför).

När nålen är i mitten av instrumentet, centrerat, då ligger man precis ovanför fyren. Då ligger man Inbound. Då påbörjar man en högersväng med standardlutning och klockar tiden 1 minut i sväng. När nålen sedan centrerar sig 30* ska man fortsätta sväng och klocka. När nålen sedan centrerat sig 15* skall man klocka 1 minut för att komma in på outbound. Eftersom det alltid blåser uppe på högre höjd, bör man också tillägg att om det blåser en vind från 350 med vindhastighet 10 knop, så måste man ha en vinduppehållningsvinkel som är minus vår kurs som är i detta fall var 360*. Annars glider vi offcourse och då når vi inte vår outboundkurs i rätt tid. Det betyder att vi måste svänga med en brantare lutning.

Detta exemplet kallas för direct entry. Det finns två holdning till som kallas för parallel entry och offset entry.
Jag går inte längre in på detta här på bloggen. Haha.

Låter det krångligt?
Tänk då i praktiken uppe på höjd, då uträkningarna skall ske med febril huvudräkning, med exakt rätt gradtal av kursen, rätt höjd för att inte sjunka eller stiga, rätt fart för att inte gå över max fart under flygnivå 100 och kontakt med flygledaren, för att veta när man är t.ex.
"Cleared for approach, right hand circuit runway 19"

Inga kommentarer: