onsdag 17 oktober 2007

Vilken härlig onsdagmorgon =)

Imorse ringde telefonen och det var syrran. Hon frågade om hon fick låna mitt tvättrum. Hon kom upp, vi åt frukost och såg på nyhetsmorgon. Hon berättade att hon fått nytt arbete i ny underklädesbutik..:) Grattis än en gång! Sedan plingade det på dörren och där stod min gode vän Victor. Han hade precis skrivit under kontraktet för sin nya lägenhet, ca 500 meter från mitt place...Yiiieppii...Välkommen till norrmalm Victor! ;)

Det luktade arom i min lägenhet och det svarta guldet, kaffe, serverades. Vi satt och pratade och hade det allmänt mysigt denna onsdagsmorgon.

Nu alldels nyss skickade jag in en ansökan till Transcom. Jag var sugen på att arbeta inom turism. 20 minuter efter att den sänds i väg ringer Transcom och frågade om jag ville börja på måndag för att arbeta för Scandic Plaza Hotel. Skall ta hand om bokningar för hotellrum. Nappade direkt, för NU är jag VERKLIGEN behov av cash. Privatcertifikatet, som jag lägger nästan alla mina pengar på, kostar otroligt mycket. Never mind...

Först tar man ut TT - True Tracks, dvs den rätta kursen. När man gjort det så beräknar man antal nautiska mil till destinationen. Sedan tar jag ut det aktuella vädret för sträckan på lfv.se
När man har vindarna kan man räkna ut vilken compasskurs man ska hålla i flygplanet. 

När man vet nautiska mil, och vilken hastighet man bör hålla så kan man räknat ut allt med räknestickan. Tex. Vinden är 350* 10 knop, TT 360*, vinduppehållningsvikeln blir -10*. Då får man kurshastigheten 100 knop GS (Ground speed). Det är den fart som vi håller relaterat från marken. Sedan tar vi GS som var 100 KIAS mot antal nautiska mil, som till halmstad är ca 55 NM. Då får vi tiden ca 50 minuter. 

På så vis kan jag snabbt och enkelt räkna ut vad det tar till destinationen. Men skall jag sedan medföra passagerare, så måste jag beräkna lasten samt bränsleförbrukningen. Om vi tex har ett fulllastat plan med 4 passagerare samt 20 kg i baggage så kan vi tanka ca 170 liter. (Flygplanets totala bränslevolym är 181,5 liter, och med fulltank utan last kan vi flyga i ca 4 h 35 min. 

PA-28:an bränner ca 38,5 liter/tim, vi har en powersetting på 70%, vindarna på 2000 ft är starkare än på marken. Har vi då motvind bränner vid mer. Detta är något man måste lägga in i sin färdplanering. 
Man måste hela tiden ställa sig frågan: 
Hur är vädret på destinationen?
Klarar vi att landa med fulltank och med fullastad maskin? 
Måste vi mellanlanda för tankning?
Vad händer om vi får "enginee failure" under flygningen på flygnivå FL65 mot halmstad, har vi alternativflygplats för att nödlanda? 


Min långnavigation som snart ska genomföras ser ut som följande:
Departure Borås Viared Airport -
Jönköping Axamo Airport - Trollhättan Airport - Backamo flygfält - Göteborg City Airport - Landvetter Airport -
Arrival Borås Viared Airport

1 kommentar:

DeNesta sa...

aaaaaah va skönt att höra din röst hence!
=)
underbart med jobbet och vickes lägenhet! <3 cali love puss anthon